هونگچی H5 مشخصات و قیمت سدان لوکس چینی در ایران

هونگچی H5 مشخصات و قیمت سدان لوکس چینی در ایران

هونگچی در مقایسه با بسیاری دیگر خودروسازان چین، برند لوکس محسوب می‌شود و البته همراه پیشرانه نه‌چندان قدرتمند، قیمت جالب توجه دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

واژه‌ی لوکس، برای افراد مختلف تعریف متفاوت دارد. این موضوع برای محصولات متنوع به شکل خاص تعریف می‌شود. مثلا برای فردی که ساعت ۲۰۰ دلاری داشته باشد، نمونه‌ی هزار دلاری در گروه محصولات لوکس خواهد بود؛ اما مشتریان مدل‌های ۵۰ هزار دلاری نیز، ساعت مچی تولید محدود با قیمت بیش از صد هزار دلار را لوکس می‌دانند.

به همین شکل در بازار خودرو نیز، تعریف لوکس باتوجه به قدرت خرید مشتریان و نسبت به دیگر محصولات مشخص می‌شود. از دیدگاه بسیاری از مردم دنیا، برندهای لوکس در صنعت خودروسازی، رولزرویس و بنتلی هستند. بعضی دیگر نیز، مرسدس بنز و بی‌ام‌و و کادیلاک را به این گروه اضافه می‌کنند. البته برندهای آسیایی، شامل لکسوس، اینفینیتی و آکورا و جنسیس هم برای بسیاری از مردم، لوکس محسوب می‌شوند.

هونگچی H5 نمای جلو

چرم صندلی و داشبورد، نمایشگرهای متعدد داخل کابین، فناوری‌های ایمنی و ابعاد بزرگ بدنه، می‌توانند نشانه‌های خودروی لوکس باشند اما در مجموع، مدل‌های تجملی با مقایسه نسبت به دیگر خودروها شناخته می‌شوند. این شرایط باعث شده است عبارت جدیدی به نام “خودروی لوکس چینی” وارد رسانه‌های صنعت حمل و نقل شود.

امروزه هونگچی، نماد کلاس خودرویی مذکور است و برای مردم چین یا مخاطبان خودروهای چینی سراسر جهان، لوکس محسوب می‌شود. طبیعتا محصولات هونگچی برای رقابت یا مقایسه با برندهای مشهور آلمانی ساخته نشدند بلکه نسبت به مدل‌های ساخت چین، لوکس و تجملی هستند.

تاریخچه خودروسازی و برند هونگچی چین

هونگچی یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده خودرو در چین است که با ۶۴ سال سابقه، همچنان فعالیت می‌کند. این مجموعه، هم‌اکنون زیرمجموعه‌ی گروه فاو (FAW Group) محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۹ با تولید مدل‌های مدرن، متحول شده است.

هونگچی H5 وارداتی

به بیان بهتر، خودروهای هونگچی از ۱۹۵۹ به مدت ۵۰ سال، نمونه‌های مونتاژی ساخت برندهای مشهور دنیا، مثل تویوتا، آئودی، مرسدس بنز، کرایسلر یا فورد و لینکلن بودند اما طی سنوات اخیر، همراه تجهیزات فنی تولید چین عرضه شدند.

چهار سدان و دو شاسی بلند بنزینی، همراه دو مدل برقی، مجموعه جالبی از خودروهای متنوع در سبد هونگچی را تشکیل می‌دهند. ظاهرا بهمن موتور برای نمایندگی رسمی از این برند چینی رایزنی می‌کند و ارزان‌ترین خودروی هونگچی به نام H5 را وارد کشورمان کرده است.

طراحی بیرونی و ظاهر بدنه هونگچی H5

سدان H5 سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و طی ماه‌های اخیر تولید نسل دوم را آغاز کرده است. این محصول از پلتفرم مزدا GJ استفاده می‌کند و اشتراکاتی با مزدا ۶ دارد.

هونگچی H5 نمای اصلی

در نمای بیرونی، جلوپنجره‌ی الهام گرفته از رولزرویس برای نسل دوم هونگچی H5 استفاده شده است. این مدل با چراغ‌های باریک و حجم‌دهی چشم‌نواز بدنه، ترکیبی بسیار خوب از حس لوکس اسپرت فراهم می‌کند که در میان خودروهای چینی، به‌ندرت دیده می‌شود. همچنین جاسازی مه‌شکن‌ها و عدم استفاده از مواد سیاه رنگ پلاستیکی، نکات مثبت در طراحی H5 هستند.

در نمای جانبی، شباهت‌هایی به طرح بدنه‌ی سدان‌های مرسدس بنز وجود دارد و سازنده تلاش کرده است با دو خط طولی، سراسر این بخش را شکل دهد. شیب ملایم بدنه به سمت صندوق و قاب فلزی برای پنجره‌ها، حس یک خودروی چینی ارزان‌قیمت را از هونگچی H5 دور می‌کند.

هونگچی H5 نمای جانبی

پشت خودرو، چراغ‌های نسبتا ساده با پیوستگی در وسط استفاده شده است. حالت بومرنگ طرفین روشنایی عقب، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و ناهماهنگی در طراحی نمای پشت H5 را تشدید می‌کند. محل نصب پلاک، خروجی اگزوزها و شکل خاص درپوش صندوق، نکات مثبت این خودرو هستند اما در مجموع، حالت جذاب و نزدیک به استاندارد جهانی ندارند.

هونگچی H5 نمای پشت

هونگچی تلاش می‌کند تا برای محصولات مختلف از جمله H5، هویت خاص و زبان طراحی ویژه داشته باشد. این تصمیم بزرگ، به خوبی در نمای اصلی خودرو متجلی شده و محصولی فراتر از مدل‌های مشهور چینی فراهم کرده است. با ارفاق نسبت به ناهماهنگی اجزای نمای عقب، می‌توان H5 را خودرویی عامه پسند از حیث طراحی دانست. این مدل با طول ۴,۹۸۸  وعرض ۱,۸۷۵  و ارتفاع ۱,۴۷۰ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۹۲۰  تولید می‌شود تا ابعادی مشابه تویوتا آوالون (کمی بزرگ‌تر از کمری) داشته باشد.

طراحی داخلی و کابین هونگچی H5

دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ، حس یک خودروی مدرن را به سرنشینان H5 می‌دهد. با این تجهیزات، شباهت داشبورد به مرسدس S کلاس و تسلا مدل S دیده می‌شود. از سویی دیگر، فرمان و دسته‌دنده، شکل کلاسیک خودروهای قدیمی را تداعی می‌کنند.

هونگچی H5 نمای داخلی

تودری، بخش میانی داشبورد و کنسول با چرم هم‌رنگ صندلی‌ها ارائه شده است. سرنشینان جلو، حس لوکس و راحت دارند اما صندلی‌های عقب، نسبتا ساده به نظر می‌رسند. فضای جلو زانو برای افراد بلند قد در ردیف اول و دوم، بسیار خوب است؛ ضمن اینکه نصدوق عقب ۵۵۰  لیتر نیز وجود دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی هونگچی H5

امسال ۲ موتور توربوشارژ ۱/۵ و ۲ لیتر برای H5 ارائه شده است. نسل دوم، فاقد پیشرانه ۱/۸ لیتر توربوشارژ خواهد بود اما برای تمام مدل‌ها، گیربکس اتوماتیک خواهد داشت.  هونگچی H5 هیبرید با ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ توربو نیز امسال توسط شرکت چینی رونمایی خواهد شد.

هونگچی H5 نمای کابین

مدل پایه، ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نسخه همراه جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته و گیربکس دبل کلاچ، در زمان ۹/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

هونگچی ۲ لیتر توربو، همراه ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته دارد. این مدل، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد اما مصرف سوخت مشابه هونگچی ۱/۵ توربو ارائه می‌دهد.

قیمت هونگچی H5 در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

محصولات هونگچی علاوه‌بر چین، به کشورهای جنوب شرق آسیا، خلیج فارس و اسکاندیناوی راه پیدا کرده‌اند. هونگچی H5 نیز به عنوان ارزان‌ترین خودروی شرکت سازنده با قیمت ۲۳  تا ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود. این محصول حتی در نسخه پایه، ۶ کیسه هوا، سانروف، رینگ ۱۹ اینچ، لاستیک یوکوهاما ژاپن و سیستم صوتی ۸ بلندگو دارد.

اگر قیمت مدل وارداتی برای بازار ایران را حدود ۲۵ هزار دلار فرض کنیم؛ احتمالا مصرف‌کنندگان کشورمان نیاز به بودجه ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومانی برای خرید هونگچی H5 دارند. واردات این خودرو می‌تواند تعدادی از علاقه‌مندان چری آریزو ۶ یا حتی فونیکس تیگو ۸ را جذب کند.

 
رای دادن به مقاله