راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

اگر به دنبال خرید خودروی چینی جدیدی با قیمت زیر یک میلیارد تومان هستید، این مطلب پدال را بخوانید تا با بهترین گزینه‌ها آشنا شوید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

 

در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان اکثر خودروهای چینی قیمتی بالای یک میلیارد تومان دارند و درواقع به جایگزینی برای خودروهای وارداتی تبدیل شده‌اند که سال‌ها است پشت سد ممنوعیت واردات مانده‌اند. بااین‌حال، با نگاهی به خودروهای در حال تولید کشور، هنوز هم می‌توان مدل‌های چینی با قیمت زیر یک میلیارد تومان پیدا کرد و به این خودروها باید عنوان چینی‌های ارزان‌قیمت را اطلاق کرد. البته قطعاً یک میلیارد تومان هرگز رقم کمی نیست و خیلی‌ها توان پرداخت آن را ندارند ولی شرایط بازار خودروی کشور جوری شده که باید مدل‌های زیر این مرز را ارزان‌قیمت لقب داد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای چینی ارزان‌قیمت حال حاضر بازار کشور آشنا شویم.

راین R3

قیمت: ۵۷۹ میلیون تومان

راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

قطعاً با هیچ معیار و ملاکی نمی‌توان یک خودروی چینی از رده خارج و دست چندم را لایق عنوان بهترین دانست اما ازآنجایی‌که راین R3 هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروی چینی بازار کشورمان محسوب می‌شود، اشاره به آن در این لیست خالی از لطف نخواهد بود. این خودرو در ابتدا محصولی از چانگان بود که در سال ۲۰۱۰ با نام CX20 رونمایی شد و در سال ۲۰۱۶ تولید آن پایان یافت اما یک شرکت کوچک و گمنام چینی بنام لارک اتو امتیاز آن را خرید و CX20 را با نام Q1 به بازار فرستاد. شرکت راین نیز پس از مدت‌ها بی‌خبری، این خودروی چینی قدیمی را در سال ۱۴۰۱ به ایران آورد. هرچند از R3 به‌عنوان یک کراس هاچ‌بک یاد می‌شود اما این خودرو از لحاظ کلاس‌بندی در اصل یک مینی MPV به‌حساب می‌آید.

راین R3 به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ مجهز است که تنها ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این خودرو تنها ۱۰۶۰ کیلوگرم وزن دارد اما چنین قدرتی برای این جثه کم به نظر می‌رسد. بااین‌حال، نقطه قوت R3 برخورداری از یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است که نیرو را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. به‌طورکلی، راین R3 به لطف تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور دنده‌عقب و قیمت ۵۷۹ میلیون تومانی، برای کسانی که از خودروهای تکراری مثل پژو ۲۰۷ خسته شده و به دنبال مدلی تازه هستند می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد.

ام‌وی‌ام X22 پرو

قیمت: ۷۰۶ میلیون تومان

راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

ارزان‌ترین کراس‌اوور چینی که هم‌اکنون می‌توان در بازار کشورمان خرید، X22 پرو است. این خودرو در اصل چری تیگو ۳x نام دارد که بر اساس هاچ‌بک چری فالوین یا همان ام‌وی‌ام ۳۱۵ ساخته شده و اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این کراس‌اوور توسط مدیران خودرو با نام X22 در کشورمان عرضه شد و نسخهٔ فیس‌لیفت آن که در اواسط سال ۲۰۲۰ معرفی شد هم با نام X22 پرو به ایران آمد. این خودرو هم‌اکنون در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود که از لحاظ پیشرانه هم باهم تفاوت دارند. نسخهٔ دستی که به‌تازگی به بازار آمده، به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور مجهز است و نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعته تحویل می‌دهد.

نسخهٔ اتوماتیک اما از پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است. این دو نسخه از لحاظ تجهیزات تفاوتی باهم ندارند و هردو از مواردی مثل کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نمایشگر ۹ اینچی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سانروف و… بهره می‌برند اما نسخهٔ دستی به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی کم‌دردسرتر و حدود ۱۷۰ میلیون تومان قیمت کمتر، گزینهٔ منطقی‌تری خواهد بود.

جک J4

قیمت: ۷۶۵ میلیون تومان

راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

در کشورمان جک به لطف مدل‌های J5 و S5 برند خوش‌نام و محبوبی محسوب می‌شود و ازاین‌رو، کرمان خودرو از سال ۱۳۹۷ سدان اقتصادی جک J4 را هم روی خط تولید برد. البته این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شده و مدل چندان جدید و بروزی نیست. نام اصلی این سدان چینی A30 است اما در برخی بازارها مثل آمریکای جنوبی و ایران با نام J4 عرضه می‌شود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد.

استهلاک پایین، مصرف سوخت مناسب، ایمنی بالاتر از خودروهای داخلی به لطف دریافت پنج ستارهٔ ایمنی از سازمان C-Ncap و تجهیزات قابل‌قبول ازجمله ویژگی‌های مثبت این سدان چینی هستند. همچنین از پاییز ۱۴۰۱ کرمان خودرو چند آپشن جدید شامل نشانگر تعویض دنده، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم کنترل پایداری و دی‌لایت را هم به لیست تجهیزات J4 اضافه کرده است. آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن و راهنما، کامپیوتر سفری، شش بلندگو، کروز کنترل، سنسور نور و نمایشگر لمسی هم از دیگر امکانات این خودرو هستند.

هایما S5

قیمت: ۹۸۲ میلیون تومان

راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

ایران‌خودرو چند سالی است که کراس‌اوورهای هایما را به بازار عرضه می‌کند و به لطف قیمت نسبتاً مناسب و گستردگی شبکهٔ نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش، توانسته نظر خریداران را جلب کند. ارزان‌ترین کراس‌اوور هایما در ایران مدل S5 است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و هرچند با عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت (یا آن‌طور که هایما می‌گوید، نسل دوم) در سال ۲۰۱۸ تولید آن خاتمه یافت اما ایران‌خودرو همچنان آن را روی خط تولید نگه داشته است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که برگ برنده‌ای در برابر رقبای هم‌قیمت یعنی جک S3 و ام‌وی‌ام X22 پرو اتوماتیک محسوب می‌شود.

همچنین درحالی‌که هایما S5 ابتدا با گیربکس CVT به بازار عرضه می‌شد، از نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۱ ایران‌خودرو نسخهٔ جدید آن را با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به بازار فرستاد که عملکرد بهتری دارد. این نسخه بهبودهایی را هم در مجموعه موتور، پلوس‌های جلو، دسته‌موتور، رادیاتور و کاتالیست اگزوز تجربه کرده است. ازجمله مهم‌ترین تجهیزات این کراس‌اوور چینی می‌توان به سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، شش ایربگ، نمایشگر ۷ اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سانروف، کروز کنترل و… اشاره کرد که مشابه آن در رقبای هم‌قیمت کمتر دیده می‌شود. درمجموع، هایما S5 به لطف پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند، آپشن‌های مناسب، کابین جادار و پشتیبانی ایران‌خودرو، یکی از بهترین گزینه‌ها در بین کراس‌اوورهای چینی زیر یک میلیارد تومان محسوب می‌شود.

چری آریزو ۵

قیمت: ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان

راهنمای خرید بهترین ماشین ‌های چینی ارزان قیمت در ایران

هرچند قیمت آریزو ۵ از یک میلیارد تومان بالاتر است اما خیلی از این مرز تجاوز نمی‌کند و به همین دلیل با کمی اغماض می‌تواند در لیست ما جای گیرد. آریزو ۵ سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشن‌های زیاد، طراحی قابل‌قبول و شبکه نمایندگی‌های گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی مواجه شده است. در حال حاضر، این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه می‌شود که ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس CVT صورت می‌گیرد اما این گیربکس از ۹ دنده مصنوعی بهره می‌برد که می‌تواند حس تعویض دنده را القا کند.

آریزو ۵ از آپشن‌های زیادی برخوردار است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به شش ایربگ، کروز کنترل، سانروف، آینه‌های جانبی تاشو برقی، نمایشگر ۸ اینچی، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی با اتوهلد، کنترل پایداری و کنترل کشش، تودوزی چرمی و… اشاره کرد. همچنین به‌تازگی مدیران خودرو نسخهٔ جدیدی از این سدان چینی را با نام آریزو ۵ S یا اسپرت معرفی کرده است که از طرحی تهاجمی‌تر در جلو و دو آپشن جدید گرم‌کن صندلی‌های جلو و تنظیم برقی صندلی راننده بهره می‌برد. آریزو ۵ به لطف عملکرد خوب قوای محرکه و آپشن‌های مناسب یکی از سدان‌های قابل‌قبول در رنج قیمتی یک میلیارد تومان خواهد بود.

رای دادن به مقاله